Indelen in millimeters
Johnson
2009-03-12 07:18:25 UTC
Hallo,

Even de situatie schetsen,
Ik ben elektricien en heb elektrische aansluitklemmen in bedieningskasten,
die klemmen zijn precies 8mm breed en soms staan er wel met enkele honderden
naast elkaar.
Ik wil onder die klemmenstroken een zelfklevend strookje kleven, met daarop
lettertjes/cijfertjes/symbooltjes,
maar dat moet met een heel precieze tussenafstand van 8mm, zodat ze
overeenkomen met de klemmenstroken.

De bedrukbare zelfklevende strips heb ik al kunnen bemachtigen, dat is een
A4/formaat met stroken van 9mm hoog over de breedte van dat blad

Ik heb als eens zitten experimenteren om de kolombreedte en rijhoogte te
bepalen, maar dat is in pixels, en nauwkeuriger dan 1 pixel kan blijkbaar
niet, ook valt mij op dat horizontaal en verticaal een andere verhouding
heeft, namelijk
Horizontaal 3.579534113 pixels/mm
Verticaal 3.907265311 pixels/mm

Is er een manier om die breedte en hoogte in mm te bepalen of om te
schakelen ?
s***@gmail.com
2009-03-12 07:49:19 UTC
Post by Johnson
[...]
Plaats onderstaande functie in een nieuwe module
en type in een cel =CM2PT(5) om 5cm te converteren naar pixels/punten

Stilgar

Public Function CM2PT(mcm As Double)
CM2PT = Application.CentimetersToPoints(mcm)
End Function
Johnson

Dan krijgt ik dit #NAAM?
s***@gmail.com
2009-03-12 08:23:08 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Johnson
[...]
Dan krijgt ik dit     #NAAM?- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Je dient een nieuwe module aan te maken, dus de routine niet in
ThisWorkbook of Blad1, Blad2 o.i.d.
plaatsen. Standaard krijgt een nieuwe module de naam Module1
Johnson
2009-03-12 10:53:38 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Johnson
[...]

Een tabblad invoegen kan ik, maar waar ik Module1
kan vinden is mij een raadsel, sorry hoor
]-[oRus
2009-03-12 08:02:19 UTC
Post by Johnson
[...]
Heb je er al aan gedacht om daarvoor Word te gebruiken?
Met een tabel in Word (liggende pagina) kan je de tabelcellen tot op
de honderste millimeter op maat maken. Ook heb je alle tekstopmaak
mogelijkheden onder handbereik.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.smallsystemservice.nl
Johnson
2009-03-12 08:19:51 UTC
Post by ]-[oRus
Post by Johnson
[...]
Met tabellen in Word heb ik geen ervaring, het lijkt mij ook erg niet
handig, maar dat zal wel komen omdat ik er nietveel ervaring mee heb.
Is er ergens een duidelijk Nederlandstalige tutorial die daar uitleg over
geeft?
]-[oRus
2009-03-12 10:00:39 UTC
Post by Johnson
Post by ]-[oRus
Post by Johnson
[...]
Er zijn genoeg hulpjes plus de opties-wizard om een goede tabel te
maken.
Maar als je geen ervaring hebt, zal het enige investering vergen.

Voeg een tabel in en kies voor 23 (?) kolommen en x rijen en kies voor
Tabeleigenschappen.
Hierin kan je de tabelbreedte, kolombreedte per kolom (of groep), de
rijhoogte, de marges (best op 0) en de plaatsing heel precies
instellen. Als je zo een sjabloon maakt voor je strips, hoef je alleen
nog de teksten in te voeren en af te drukken.
Maar met de gegeven functie voor de maten moet het in Excel ook wel te
doen zijn.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.smallsystemservice.nl
Johnson
2009-03-12 11:17:51 UTC
Post by Johnson
Post by ]-[oRus
Post by Johnson
[...]
Net even geprobeerd om een tabel te maken met 23 kolommen, lukt goed, maar
wat mij opvalt is dat ik geen vaste breedte kan instellen, maar een
voorkeurbreedte van bv 8mm.
Wanneer ik daarin dan tekst typ, veranderd de breedte naargelang van wat
erin staat.
]-[oRus
2009-03-12 13:49:52 UTC
Post by Johnson
Post by ]-[oRus
Post by Johnson
Post by ]-[oRus
Post by Johnson
[...]
Onder Opties in de tabeleigenschappen vind je de optie "Formaat
automatisch aanpassen...". Deze moet je uitvinken. De celmaten worden
dan niet meer aangepast zonder jouw ingrijpen.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.smallsystemservice.nl